CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »


Wednesday, January 19, 2011

JADILAH PENYEBAB HIDAYAH BUKAN PENYEBAR DHALALAH


JADILAH PENYEBAB HIDAYAH BUKAN PENYEBAR DHALALAH

“Sesiapa yg mgajak manusia ke jalan hidayah (kebenaran),dia akan mmperolehi ganjarannya seperti ganjaran org2 Yg mgikutinya. Tdk dkurangkan sedikit pn drpd ganjaran pahala mereka. Dan sesiapa yg mgajak ke jalan kesesatan, maka dia akan mmperolehi dosa org2 yg mgikutinya dgn tdk dkurangkn sdkut pn drpd dosa mereka” [HR Muslim no 6980]

1-      Konsep ganjaran dosa dan pahala adlh merupakan antara perkara asas dlm ajaran Islam .Keimanan kita kpd ganjaran sebegini akan mnjadi benteng kukuh utk mghalang manusia drpd melalukan pkara2 yg dmurkai Allah.

2-      Konsep ganjaran pahala jga mnjadi asas utama dlm mmbina jiwa muslim yg akan tetap terus mngamalkan pkara kebaikan walaupn tdk melihat gnjaran kebendaan d dunia.
3-      Kwajiban mgjak manusia kpd kebenaran adalah kewajiban seluruh umt dan sebaik2 manusia yg mnjalankn tggngjawab ini adalah para Nabi dan Rasul.Walaupn menerima tentangan dan cabaran tugas itu ttap dgalas berbekalkn slogan yg dsebutkn d dlm Al Quran,Surah Yunus ayt 72.
“Jika kamu bepaling (dr peringatanku)aku tdk meminta upah sedikit pn dr padmu.Upahku tdk lain hnyalah dr Allah dan aku dsuruh supaya temasuk dlm golongan org2 yg beserah diri kpdNYA”
4-      Telah mnjadi lumrah alam yg dciptakan Allah apabila adanya pendakwah @ org yg meyeru kpd kebenaran pasti akn ada segolongan pndakwah yg belawanan iaitu org yg myeru kpd kesesatan dan mgjak manusia mnggalkan agama.Firman Alllah d dlm Al Quran,Surah al-Taghabun ayat 2 yg bermaksud :
“Dialah ygmncptakan kamu maka d antara kamu ada yg kafir dan ada d antaramu ada yg mukmin dan Allah Maha melihat apa yg kamu kerjakan”
5-      Rasulullah shallallahu alaihi wassalam  menerangkn d dlm sebuah hadith yg ringkas bagaimana seseorang yg mnjadi sebab  kpd org lain mndapat hidayah akn dberi ganjaran oleh Allah.Ganjaran itu bkn sekadar gnjaran hasil dakwahnya malah gnjaran itu dtmbah pula dgn ganjaran hasil amalan org yg menerima dakwahnya.Inilah rahmat Allah thadap seorang pndakwah yg mnjadi penyebab kpd tesebarnya ptunjuk dlm kalangan manusia. NAmun Allah tdk akan mgurangkan ganjaran yg dperolehi oleh mereka yg beramal.Segalanya adlh adil dan saksama malah dlipatgndakan lagi oleh Allah.

6-      Rasulullah shallallahu alaihi wassalam juga mmberitahu bhwa Allah myediakan balasan dosa utk org yg mgajak org lain melakukan pkara2 yg salah dan dlarang oleh Islam. Malah dosanya itu dgandakan dgn dirinya juga menanggung dosa org2 yg dsesatkannya.Inilah gnjaran yg setimpal krn dirinya mnjadi penyebab ramainya pelaku dosa. Namun begitu,dosa org2 itu tdk akan dkurangkn dan mereka smuanya akn menanggung dosa bdasarkn amalan masing2.Itulah keadilan Allah.

Marilah kita berusaha utk mnjadi penyebab kpd hidayah dgn apacara skalipun dan buka pula penyebar kesesatan dan dosa.Kalau d dunia ini kita mahu keuntungan berlipat ganda dlm bntuk wang dan harta maka sepatutnya kita juga mahukan keuntungan akhirat yg berlipat ganda dlm bntuk gnjaran pahala dan keredhaan Allah

0 comments: