CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »


Friday, December 17, 2010

3 Sebab Allah Mnguji Manusia

1.      KIFARAH

KIFARAH= ujian ke atas org yg baik tetapi terlanjur melakukan kejahatan.Maka ketika itulah ia diuji oleh Allah. Allah mnjadikan kesusahan dlm ujian itu sbg tebusan untuk mghapuskan dosa dan keterlanjurannya. Ertinya Allah mmblas kesalahannya di dunia utk melepaskannya dr balasan d akhirat. Ini adalah lebih baik krna azab d dunia adlh lebih ringan berbanding azab d akhirat. Dgn KIFARAH org baik itu akn mndapat peringatan dan amaran atas kesalahan dan keterlanjurannya lalu bertaubat kpd Allah.

“Dan Kami timpakan kpd mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yg benar (Az-Zukhruf :48)”

2.      BALA

BALA= Ujian k eats org jahat yg sedang melakukan kejahatan. Allah jadikan ujian itu sbg hukuman d dunia sebelum dhukum d akhirat dengan hukuman yg lebih berat. Dengan kemurkaanNYA Allah turunkan kepedihan d dunia lg sebelum d azab d neraka.Mereka akan d azab 2 kali, ptama d dunia dan kedua d negeri abadi. Ringkasnya bala ialah bentuk ujian ke atas org jahat yg sedang melakukan kejahatan. Umat Nabi Nuh dtenggelamkan banjir, Firaun dtelan Laut merah ,Qarun dtelan bumi,kaum Aad,Tsamud dtmpa hujan batu dan bencana alam yg lain.

“Dan jika mereka berpaling (ingkar) Allah akan mnyeksa mereka dgn azab seksa yg tdk terperi sakitnya d dunia dan di akhirat dan mereka tdk akan mndapat sesiapapn d bumi ini yg akan mnjdi pelindung dan juga yg mnjdi penolong (At-Taubah:74)”

3.      IBTILA’

IBTILA’= Ujian thdp org baik yg sdg melakukan kebaikan .Ini adalah tnda kasih syg Allah kpd hmbaNYA yg taat. Justeru  dgn ibtila’ hmba itu akn mndpt pahala dan dtggikn pula darjatnya d sisi Allah. JIka tdk diuji bagaimana hmba yg taat itu hndak mndapat pahala sabar,syukur ,reda,pemaaf,qanaah dr Allah. Maka dgn ujian bentuk iniah ada kalangan para Rasul dtgkatkan ke darjat Ulul Azmi yakni mereka yg paling gigih sabar dan berani menanggung ujian.

Golongan para Nabi,syiddiqin,syuhadaq dan solehin adlah mereka yg sentiasa d uji dlm bntuk ibtila’ ini “Adakah patut kamu mnyangka bahawa  kamu akan masuk syurga padahal belum smp kepada kamu ujian dan cobaan seperti yg berlaku kpd org2 terdahulu drpd kamu?? Mereka telah dtimpa kepapaan kemusnahan harta bnda, dan serangan penyakit serta d goncangkan oleh ancaman bahaya musuh sehingga berkatalah Rasulullah dan org2 yg beriman yg ada bersamanya ; Bilakah dtgnya pertolongan Allah?

KEtahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kpd agama Allah (Al-Baqarah :214)

2 comments:

zaaba said...

Good work..keep it up...Love you

zaaba said...

Good work...keep it up..love you